Трансмісійні масла

Трансмісійні називають масла, спеціально призначені для механічних коробок передач і ведучих мостів. Їх загальна особливість – здатність створювати міцну змазує плівку, що витримує великі навантаження в контакті деталей.


Назва не означає, що будь-який агрегат, що відноситься до автомобільної трансмісії, змащується саме трансмісійним маслом. У більшості передньопривідних легкових машин в коробку передач, поєднану з головною передачею, виробники пропонують заливати моторне масло. Шестерні в таких агрегатах тільки циліндричні, тому небезпека задирів невелика. Для автоматичних коробок не годиться ні трансмісійне, ні моторне. Ці пристрої специфічні, для їх роботи потрібно малов’язка рідина, яку у міжнародній практиці прийнято називати ATF (Automatic Transmission Fluid). Що ж стосується звичайних легкових і вантажних автомобілів з класичним компонуванням, а також повнопривідних і деяких передньопривідних, то в їх агрегатах використовуються виключно трансмісійні масла.


В нашій країні характеристики і позначення цих мастильних матеріалів перш диктувалися відповідними радянськими стандартами (ГОСТами), але тепер, в умовах широкого проникнення імпортних продуктів, переважаючою стала міжнародна класифікація. А тому є сенс розглянути хоча б коротко основні її положення.


В’язкість

Сьогодні всюди в світі користуються класифікацією в’язкості SAE J306, розробленої в США. Її нормативи і система індексації представлені у відповідній таблиці.

















Вимоги до в’язкості трансмісійних масел

Властивості масел

Клас в’язкості

75W

80W

85W

90

140

250

В’язкість кінематична при 100 С, кв.мм / с
min
max

4,1

7,0

11,0

13,5
24

24,0
41

41,0

Макс. температура (С) при в’язкості 150 000 СПЗ

-40

-26

-12

Температура втрати рухливості, (С), не вище *

-45

-35

-20

* Показник по американській військовій специфікації MIL-L-2105D, що став нині загальноприйнятим

Класи в’язкості, у яких числовий показник супроводжується буквою ‘W’ (winter – зима), відносяться до сезонних масел, що застосовуються в холодну пору року. Без нього – до сезонних для теплого літнього часу.


В експлуатаційної практиці сезонні трансмісійні масла незручні, та й економічно невигідні. Термін служби масел в коробках і мостах досить дорогий, а сезонна заміна змушується позбавлятися від продукту, який далеко не виробив свій ресурс. Тому і переважне поширення набули так звані загущені (в побуті – всесезонні) масла.


Такий продукт поєднує в собі властивості двох сортів олії – літнього та зимового, маркування яких присутні в його індексі. Сам же індекс складається з цих двох позначень, написаних через дефіс (75W-90, 85W0140 і т.п.).


Експлуатаційні властивості

Розроблена американським інститутом API класифікація містить комплексну оцінку трансмісійних масел за експлуатаційними властивостями. Сьогодні вона прийнята повсюдно. П’ять категорій, передбачених системою, показують застосовність і якісний рівень продуктів, позначуваних відповідним індексом. Класифікація нині чинного вітчизняного ГОСТу практично полягає тільки в буквах, що стоять на початку індексу.

















Експлуатаційні властивості трансмісійних масел

Категорія по API

Тип

Застосування

Відповідність ГОСТ

GL-1

Мінеральне масло без присадок

ТМ1

GL-2

Містить жирні продуті

Черв’ячні передачі, індустріальне устаткування

ТМ2

GL-3

Містить протизадирні присадки

Ручні КПП, спірально-конічні передачі (КПП і задні мости вантажних автомобілів)

ТМ3

GL-4

Містить протизадирні, протизносні та інші присадки

Ручні КПП, спірально-конічні передачі

ТМ 4

GL-5

Містить протизадирні, протизносні та інші присадки

Гіпоїдні і інші типи передач (КПП і провідні мости легкових автомобілів)